OPRAVDOVÉ VÝKONY – SILNÉ ZÁŽITKY – POCTIVÝ SPORT

Reportáž bronzového týmu z ME v AR 2012

CorsicaRaid – ME v AR 2012

Pro letošní rok byl zařazen mezi závody evropského poháru v AR nový závod na Korsice. Tento závod navíc dostal titul mistrovství Evropy. Jakožto loňští vítězové evropského poháru jsme byli pozváni a tak o naší účasti na ME 2012 nebylo pochyb. Tentokrát jsme se rozhodli pro sestavu týmu ve složení: Tomáš Vaněk, Petr Bloudek, Barča Válková a Jarda Krajník. Náš tým navíc doplnili dva „supporti“ Petr Paseka a Martin Střelka. Závod CorsicaRaid pro nás znamenal velkou neznámou a velkou výzvu. Po složitých přípravách závodního vybavení, vyrážíme ve středu 23. května na trajekt do Marseille. Tým CzAR BERGHAUS/Accom/Merida je připraven bojovat o umístění na ME 2012.

CorsicaRaid je odlišný koncept závodu, jde o etapový závod a nikoli o „nonstop ar-ko“ na které jsme běžně zvyklí. Věřili jsme, že i tento typ závodu nám bude svědčit, protože obdobné závody jezdíme v ČR a zde to bude jen pět dní za sebou.Na tomto závodě se po každé etapě vyhlašují výsledky a vedoucí tým oblékne žlutý trikot, vítězný tým etapy pak trikot modrý. Předem jsme věděli to, že nás čeká 6 rozmanitých etap v pěti dnech. Měli bychom absolvovat trať dlouhou cca 330 km a nastoupat více než 15 000 výškových metrů. Jedno bylo jasné předem. Bude to hodně rychlé a bude to dřina. Závod je navíc logisticky dost náročný a tak je potřeba, abychom fungovali bezchybně jako tým a to včetně našich supportů. Je sobota 26. května 13.00 závod začíná.

První závodní etapa:

mořský kajak – MTB – MTB – mořský kajak –costering+plavání+lanové aktivity – mořský kajak

Slunce praží na rozpálenou písečnou pláž, kde jsou již připraveny kajaky všech týmů. Startujeme symbolickým během po pláži. Pak naskakujeme do lodí. Sklápějí se kormidla a od listů pádel začíná odlétávat slaná voda. Tempo je zběsilé. V tomto závodu se opravdu jede na minuty a navíc limit pro odjezd na druhou MTB etapu je dost přísný. Po několika minutách pádlování zjišťujeme, že se nám vyplatily naše předešlé tréninky. Jediný kdo má jasně navrch je tým Vibram/Lafuma, který má rychlé kompozitové loďě. Do depa dorážíme jako druzí. V depu se sice časomíra stopuje, ale není čas zde moc otálet. Rychle přesedáme na kola a vyrážíme. Trasa MTB stoupá od moře parádním single-trekem nahoru do hor. Mapujeme bezchybně, což nás posouvá do čela závodu. Do druhé části MTB vyrážíme společně s francouzským týmem Vibram/Lafuma. V dlouhém stoupání jsme silově vyrovnaní. My máme bohužel postupně dva defekty a tak dojíždíme MTB jako třetí. Následuje další kajaková etapa na moři. Po kajacích startujeme do costeringu, který je kombinovaný s plaváním, lanovkou do moře a devíti metrovým skokem. Poté absolvujeme už jen závěrečné pádlování do cíle první etapy. Po prvním závodním dni jsme třetí (vedoucí tým Vibram/Lafuma a druzí Quechua). Škoda dvou defektů na modrý trikot nám tentokrát chybělo velmi málo.

Druhá závodní etapa:

mořský kajak – trek – canyoning – plavání – trek – MTB

Úvodní kajaková část druhé etapy byla poměrně dlouhá, což se pro nás ukázalo jako výhoda. Dojeli jsme druzí a na ostatní jsme získali celkem slušný náskok. Druhou částí etapy byl krátký, ale dost náročný trek. V hrozném vedru jsme valili do kopce z plných sil. Z následujícího depa nás pak čekal canyoning, který nebyl časově měřený, byl však stanoven maximální limit. Museli jsme absolvovat několik slanění, skoků, skluzavek, plavání – prostě canyoning, jak má být. Ke konci jsme zjistili, že maximální limit nebude snadné stihnout a tak jsme museli ještě výrazně zrychlit v postupu kaňonem. Cca po 3 hodinách jsme konečně dorazili k moři s dostatečnou časovou rezervou před limitem. Přebalili jsme batohy, nasadili ploutve, brýle a vyrazili na plaveckou etapu. Čas se znovu začal měřit. Cca po 40 minutách plavání konečně vidíme pláž. Rychle svlékáme neopreny a pokračujeme trekem zpět do depa. Odtud nás ještě čeká závěrečné MTB, které je opět vedeno těžším terénem se slušným převýšením. V celkovém hodnocení jsme po druhé etapě stále na třetím místě.Čeká nás přesun na noční etapu a tak se snažíme co nejlépe zrelaxovat a nabrat síly.

Třetí závodní etapa:

noční trek

Start etapy je v 23:00(hromadný), což prvních cca 20 minut znamenalo vytvoření „svítícího hada“ stoupajícího do hor. Poté, co se startovní pole trochu roztrhalo, zůstali jsme pohromadě s druhým českým týmem OpavaNet/Salomon/Merida. Cesta byla velmi špatně viditelná a tak jsme ji neuhlídali a sešli mimo. Prošli jsme na azimut na další kontrolu, terén však byl pomalejší a to nás stálo pár minut navíc. Odtud jsme pokračovali rychlým během ve stíhání vedoucích závodníků. Přidaly se k nám ještě další týmy. Bohužel přibližně v polovině druhého treku jsme udělali velkou mapovou chybu, která nás stála cca 50 minut a navíc dost sil. Nedá se nic dělat, stalo se. Musíme makat dál a snažit se časovou ztrátu snížit. Až do konce treku jsme postupovali i nadále společně s druhým českým týmem. Do depa jsme doběhli jen s krátkým předstihem před startem do následující etapy. Nebyl tak téměř žádný čas na odpočinek a na načerpání sil. „Ale no co, v nonstopech si vůbec neodpočineme, tak to určitě zvládneme“.

Čtvrtá závodní etapa:

MTB – trek – MTB – MTB

Hektický start do čtvrté a velmi náročné etapy. Jsme unavení, ale musíme to potlačit. Musíme makat, protože je nám jasné, že po noční nevydařené etapě se před nás začíná tlačit španělský tým. Úvodní MTB etapa stoupá v serpentinách cca do 1500 m.n.m. Odtud vycházíme na trekovou etapu, jejímž hlavním cílem je vystoupat na nejvyšší horu Korsiky – Monte Cinto(2706 m.n.m). Výstup nahoru je opravdu náročný a prudký dlouhý sestup unaveným nohám také moc nesvědčí. Během treku nás stahují Španělé. V závěrečné fázi jsme ještě udělali další drobnou mapovou chybu. Španělskému týmu se naopak bohužel daří a jak v sestupu, tak v následujícím sjezdu jsou rychlejší než my. Je nám jasné, že nyní už mají celkový čas lepší. Musíme jejich náskok snížit na závěrečné bikeové etapě, do které vyrážíme tři minuty za nimi. Podařilo se nám je dojet a pak jsme postupovali dlouhý úsek společně. Stihnout limit na kontrole CP24 je pro oba týmy dost obtížné a úplně vystresovaní, že to jeden stihne a druhý ne, se naháníme v těžkém sjezdu. Nakonec přijíždíme 2 minuty před limitem oba dva týmy společně. Pořadatel nás pouští do druhé poloviny MTB. Španělé vypadají dost unavení a odevzdaní. Cítíme, že na ně máme. Teď je ta příležitost stáhnout jejich náskok. Začínáme do toho dupat a ujíždíme jim. Bohužel nás potkává další defekt. Ve finále nejen, že jejich náskok nestáhneme, ale ještě jsem od nich dostali dalších 10 minut. V celkovém součtu se propadáme až na páté místo. (1. Vibram/Lafuma (FRA), 2. Quechua (FRA), 3. GMPA Raid (FRA dvojice) 4. Catraid (ESP)). Na Španěly ztrácíme 38 minut.

Pátá závodní etapa:

mořský kajak – MTB – trek – orientační běh – trek – MTB

Do konce závodu zbývají už jen dvě etapy. Musíme ten náskok Španělů stáhnout, prostě musíme. Úvodní kajaková etapa je nejdelší ze všech, doufáme tedy, že na ně nějaký čas zajedeme. Na vodě jsme rozhodně lepší na než oni. Po nepovedeném startu se postupně posouváme dopředu. Začíná foukat zadní boční vítr a zvedají se vlny. To je pro nás ideální příležitost. Tom s Blouďasem zkušeně najíždějí na vlnách a začínáme postupně navyšovat svůj náskok. Těžké podmínky nesvědčí ostatním týmům a náš náskok narůstá. Do cíle dorážíme jako první se suverénním náskokem. Španělům jsme dali 18 minut, což nám vrací sílu a odhodlání. Během následující bikeové etapy valíme velmi rychle a bez chyb. Zatím se nám daří. Nazouváme boty, bereme hole a makáme do kopce na start orienťáku. Limit pro absolvování všech kontrol orientačního běhu (což je spíše další trek na hřebenech hor) je stanoven velmi přísně. My ho, ale musíme stihnout! Vyrážíme na běh jako druzí. Daří se nám, až na jednu chybku jdeme výborně a stíháme limit. Rychlý sestup zpět ke kolům a valíme do cíle. Cíl byl v nádherné horské vesnici. Čekali jsme za ním Pasiče a Martina, ale bohužel nestihli náš triumfální dojezd (vařili nám večeři). Škoda, byla to paráda. Byli jsme s výkonem v této etapě velmi spokojeni a bylo to na nás vidět. Určitě by je to potěšilo v jejich těžkém údělu „supportů“. Netrpělivě čekáme, jak se dařilo Španělům. Nedařilo. Nestihli celý OB a navíc byli i celkově pomalejší. V celkovém pořadí se vracíme opět před ně na čtvrté místo. Chybělo nám jen 15 minut na Quechuu a mohli jsme obléknout modré trikoty jako vítěz etapy.

Šestá závodní etapa:

mořský kajak – MTB – trek – MTB – mořský kajak

Do poslední etapy nastupujeme s jasným cílem. Udržet náskok před Španěly a dostat se před dvojici, abychom měli čisté třetí místo. Naplnit náš cíl však nebude vůbec lehké. Poslední etapa je velmi rychlá a limity jsou velice těsné. Víme, že budeme muset být hodně rychlí, abychom vše stihli bez penalizací. Je odstartováno. Na kajaku opět najíždíme pár minut na Španěly. MTB je krátké a rychlé. Limit na start treku stíháme velmi těsně. S hrůzou zjišťujeme, že Španělé jsou již na treku. Nechápeme jak je to možné. Jak mohli zajet MTB rychleji než my, když jsme je nepotkali a navíc jsme měli náskok po kajaku…? Každopádně musíme běžet za nimi (v cíli pak zjišťujeme, že vynechali pár kontrol na kole, za což dostali drobnou penalizaci, ale stíhali tak všechny limity). Trek absolvujeme v dobrém tempu. Poté nás kluci převážejí na další MTB etapu. Na mapě vypadá celkem snadno, ale realita je jiná. Je horko, těžký terén není často sjízdný nahoru ani dolu. Limit pro start na kajaky se přibližuje. Musíme přidat. Defekt a drobná mapová chyba. Limit se přiblížil ještě více. Už jen závěrečný sjezd k moři. Další defekt, tentokrát ne jeden, ale rovnou tři! Z toho jedna výměna, dvakrát jen dohušťujeme a doufáme, že to vydrží. Začínáme stresovat, že to nestihneme. Nakonec dojíždíme uřícení do depa 5 minut před startem kajaku. Našim supportům se hodně ulevilo, když nás uviděli přijíždět. Parádně přichystané depo od kluků nám umožnilo vyrazit na start společně s ostatními týmy včas. Tak tohle bylo hodně těsné! Zvládli jsme to. Absolvovali jsme závod v plné délce pouze jako jeden ze tří týmu na startovním poli. Do cíle si dojíždíme na zaslouženém celkovém třetím místě.

Závod CorsicaRaid byl pro nás nová a cenná zkušenost. Rozdílný koncept závodu nás donutil přizpůsobit závodní tempo podmínkám a závodit jinak než jsme zvyklí. Závod byl velmi dobře zorganizovaný. Závodili jsme na krásných místech Korsiky a podali velmi dobrý sportovní výkon. A to hlavní, přivážíme třetí místo z ME! Poděkování určitě patří našim supportům – Pasičovi a Martinovi za skvělou podporu a práci v depech. Všem členům týmu za jejich výkon a především našim sponzorům. Zejména pak společnosti BERGHAUS za sportovní vybavení a podporu, kterou nám poskytuje. Dále také firmám Nutrend, OpavaNet, Accom, Merida a České asociaci extrémních sportů.

CZECH ADVENTURE TEAM

Autor: Jaroslav Krajnik
Foto: Martin Strelka

Podobné články
29. 9. 2019 Adventure Race Croatia aneb Chorvatsko tak trochu jinak

Závod AR Croatia, který byl letos zařazen do série světového poháru v adventure racing, sliboval...

Adventure race
9. 9. 2019 CZAR 2019: Prosím vás, dostaneme se tudy k vodě?

Je neděle dopoledne, ležím na karimatce ve stínu vysokých bříz. Nohy mám natažené, od kotníků...

3. 9. 2019 Fidži hostí nejtěžší závod světa, české barvy bude hájit jediný tým

Na nejtěžší závod světa „Eco-Challenge Fiji“ již za týden odlétá reprezentovat Českou republiku tým ve...